Анотація. М.І. Воробйов, Т.В. Петровська, А.А. Кравченко. Психологічний супровід педагогічної діяльності викладача фізичного виховання в процесі його професійного становлення // Актуальні проблеми фізичної культури і спорту. - 2007. - №13. - С. 73-79. У статті наведено результати дослідження динаміки показників загальної адаптації та дезадаптаційних процесів особистості викладачів фізичного виховання, як діагностичної та аналітичної сторони психологічного супроводу їх педагогічної діяльності. А також, виявлені особливості змін показників загальної адаптивності та дезадаптаційних процесів особистості викладачів фізичного виховання в залежності від етапів професійної діяльності та гендерної відповідності. На основі визначення середнього значення показників було встановлено, що показники загальної адаптації знаходяться в межах норм на всіх етапах професійної діяльності. Також, встановлено, що у період вторинної професіоналізації (28-33 років), найсуттєвішу динаміку мають показники агресивності та самоефективності. Агресивність зростає до високого рівня, а самоефективність знижується до нижче середнього рівня. В той час, як в період первинної професіоналізації (24-27 років) та професійної майстерності (34-60 років), дані показники знаходяться в межах норми. В усі, зазначені вище, етапи професійної діяльності, показник емоційного вигорання є завищеним. Причиною цього є сформована фаза резистенції. Таким чином, це свідчить про потребу психологічного супроводу в даному напрямку.
Ключові слова: адаптація, дезадаптація, психологічний супровід, професійна діяльність, емоційне вигорання.
Abstract. M.I.Vorobyov, T.V.Petrovskaya, A.A.Kravchenko. Psychological support of pedagogical activity of the teacher of physical training during his professional becoming // Contemporary problems of physical culture and sports. - 2007. -№13. - P. 73-79. In article results of research of dynamics of parameters of the common adaptation and not adaptation processes of the person of teachers of physical training, as diagnostic and analytical party of psychological support of their pedagogical activity are submitted. And also, features of changes of parameters of the common adaptibility and not adaptation processes of the person of teachers of physical training are determined depending on stages of professional work and a gender belonging. On the basis of definition of average value of parameters it has been established, that parameters of the common adaptation are within the limits of norm at all stages of professional work. Also, it is established, that during secondary professionaletion (28), essential dynamics parameters of aggression and self-efficiency have 33 years. Aggression grows up to a high level, and self-efficiency goes down to a level below average. While during primary professionaletion (24 - 27 years) and professional skill (34 - 60 years), the given parameters are within the limits of norm. In everything which are mentioned above, stages of professional work, parameters of emotional burning out are overestimated. Thus, it testifies to necessity of psychological support for the given direction.
Key words: adaptation, not adaptation, psychological support, professional work, emotional burning out.
Аннотация. М.И. Воробьев, Т.В. Петровская, А.А. Кравченко. Психологическое сопровождение педагогической
деятельности преподавателя физического воспитания в процессе его профессионального становлення // Актуальные проблемы физической культуры и спорта. - 2007. - №13. - С. 73-79. В статье представлены результаты исследования динамики показателей общей адаптации и дезадаптационных процессов личности преподавателей физического воспитания, как диагностической и аналитической стороны психологического сопровождения их педагогической деятельности. А также, определены особенности изменений показателей общей адаптивности и дезадаптационных процессов личности преподавателей физического воспитания в зависимости от этапов профессиональной деятельности и гендерной принадлежности. На основании определения среднего значения показателей было установлено, что показатели общей адаптации находятся в пределах нормы на всех этапах профессиональной деятельности. Также, установлено, что в период вторичной профессионализации (28 – 33 года), существенную динамику имеют показатели агрессивности и
самоэффективности. Агрессивность возрастает до высокого уровня, а самоэффективность понижается до уровня ниже среднего. В то время, как в период первичной профессионализации (24 – 27 лет) и профессионального мастерства (34 – 60 лет), данные показатели находятся в пределах нормы. Во всех, упомянутых выше, этапах
профессиональной деятельности, показатели эмоционального выгорания завышены. Причиной этого является сформированная фаза резистенции. Таким образом, это свидетельствует о необходимости психологического сопровождения в данном направлении.
Ключевые слова: адаптация, дезадаптация, психологическое сопровождение, профессиональная деятельность, эмоциональное выгорание.